فصل هشتم

 

 ( درس پانزدهم )

جمعیت و مهاجرت ،‌جمعیت و منابع طبیعی

 

علل و آثار مهاجرت چیست؟ مهاجرت عبارت است از جابجایی مردم از مکانی به مکان دیگر به منظور کار یا زندگی اصولاً مردم به دو دلیل مهاجرت می کنند: اول به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد . به اینها عوامل دور کننده یا عوامل دافعه گفته می شود. دوم اینکه مردم به شرایط یا چیزهایی که دوست دارند جذب می شوند و اینها عوامل دافعه گفته می شود . دوم اینکه مردم به شرایط یا چیزهایی که دوست دارند جذب می شوند و اینها عوامل جاذبه در مهاجرت هستند.  

 

  اثرات مهاجرت از روستاها چیست؟

وقتی روستائیان به شهرها مهاجرت می کنند شغل خود را از یک کار کشاورزی به شغل غیرکشاورزی تغییر می دهند. بنابراین تحولی در ساختار اشتغال کشور بوجود می آید.
چون اغلب مهاجرین از روستاها در سنین کار و فعالیت می باشند بنابراین نیروی کار در روستاها کم می شود و جمعیت سالخورده و یا درصد زنان در روستاها بیشتر می شود و به طور کلی تولید محصولات کشاورزی در روستاها کاهش می یابد و کشورها مجبور به وارد کردن مواد غذایی می شوند. در شهرها هزینه زندگی بخصوص در زمینه مسکن و حمل و نقل زیاد است و هوا آلوده است و از طرفی درآمد مشاغلی که روستاییان در شهرها به دست می آورند ناکافی است . زیرا آنها اغلب به دلیل غیرماهر بودن به مشاغل کاذب مانند دستفروشی ، کارگری در رستوران ها، فعالیت های ساختمانی و .... مشغول می شوند. شهرها نیز می توانند به سرعت تأسیسات و تجهیزات لازم را برای انبوه مهاجران فراهم بیاورند. تأمین مسکن ، فضای سبز کافی،‌آب لوله کشی ، گاز ، برق و سایر خدمات شهری برای این جمعیت مهاجر مشکل است. در نتیجه گرانی زمین و کمبود مسکن ، مناظر زشت زاغه نشینی و حلبی آبادها در اطراف شهرها و بخصوص شهرهای بزرگ پدید می آید که یکی از آثار و نتایج مهاجرت از روستاها به شهرها است.
مهاجرت و شهرنشینی در ایران : مهاجرت از روستاها به شهرها بیشتری و پرحجم ترین نوع مهاجرت در دهه های اخیر در کشور ما بوده است.

 

 

 

 

  جمعیت و منابع طبیعی

 

انسان ها برای ادامه زندگی به آب، زمین و هوا نیازمندند، آنها به غذا، سوخت ،‌مسکن و انرژی برای تولید انواع کالاها نیاز دارند و همه این موارد را از محیط طبیعی بدست می آورند . منابع طبیعی را به دو گروه منابع تجدید شدنی و غیرقابل تجدید می توان تقسیم کرد:
منابع غیرقابل تجدید: منابعی هستند که فقط یک بار می توانند مورد استفاده قرار بگیرند مثل زغال سنگ و نفت و علت اینکه این منابع را غیرقابل تجدید می نامند این است که میلیون ها سال طول می کشد تا امکان تشیکل مجدد آنها فراهم شود.
منابع تجدید شدنی : منابعی هستند که می توانند به طور مدوام مورد استفاده قرار بگیرند. بعضی از این منابع هرگز به پایان نمی رسند مانند انرژی حاصل از باد و خورشید. برخی از این منابع مانند منابع زیستی (جنگل ها ،‌ماهی ها، خاک) هر چند قابل تجدید و قابل استفاده مجدد می باشند. فرسایش بیش از حد خاک ، صید بی رویه ماهی ها و قطع بی رویه درختان جنگلی به نابودی این منابع منتهی می شود.
حد متناسب جمعیت
عامل منابع یکی از عوامل اساسی در تعیین حد متناسب جمعیت است. بنابراین می توان گفت: ‌حد متناسب جمعیت عبارت است از بهترین تعادل ممکن بین منابع و تعداد جمعیت یک سرزمین.

جمعیت و غذا
مسئله دسترسی به غذا در همه جای جهان به عنوان یک مشکل مشاهده نمی شود. در حالی که در اروپای غربی و آمریکای شمالی مازاد غذا وجود دارد، بسیاری از کشورهای جهان با کمبود غذا مواجه هستند.
به طور معمول میزان حداقل کالری روزانه برای هر فرد به منظور یک زندگی سالم 2300 کالری است. بیشتر کشورهایی که سرانه مصرف کالری روزانه آنها از 2300 کالری کمتر است در قاره آفریقا واقع شده اند. در قاره آسیا نیز کشورهای پرجمعیتی چون هند با مشکل گرسنگی و سوء تغذیه دست به گریبان هستند. فائو اعلام کرده است با اینکه بسیاری از کشورهای جهان در دهه های خیر برای تولید غذا تلاش کرده اند اما امروزه بیش از یک میلیارد نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می برند. کاهش بارندگی و خشکسالی درجنوب صحرای آفریقا منجر به قحطی و گرسنگی شده است. در سال های 1990 – 1980 هزاران نفر از سکنه اتیوپی، سودان، سومالی در جستجوی غذا، خانه و کاشانه خود را ترک کردند و کیلومترها در بیابان های گرم به سمت اردوگاه های پناهندگان حرکت کردند و بسیاری از آنها نیز در بین راه جان سپردند.

عوامل اقتصادی و اجتماعی نیز شدیداً بر مسئله دسترسی به غذا اثر می گذارند. مثلاً توزیع غیرعادلانه غذا در یک کشور، ارتباطات و حمل و نقل نامناسب، احتکار غذا توسط کشورهای ثروتمند، افزایش قیمت مواد غذایی، ناآرامی های سیاسی و جنگ همه بر این مسئله تأثیر دارند. از طرفی در دهه های اخیر همه کشورهای در حال توسعه به سمت صنعتی شدن حرکت کرده اند و بنابراین هر روز زمین های کشاورزی بیشتری به کارخانه ها ، جاده ها، انبارها و خانه های مسکونی تبدیل می شود. رشد جمعیت جهان نیز مانع از آن است که بین غذا و جمعیت تعادل مناسب برقرار شود. کشورهای وارد کننده غلات و مواد غذایی که معمولاً کم درآمد هستند و به محصولات کشاورزی مناطق عمده تولید کننده غلات نیاز دارند با خطر جدی تری روبه رو هستند و به همین دلیل امنیت غذایی ندارند پس باید با کنترل رشد جمعیت و برنامه ریزی برای افزایش محصولات کشاورزی این مشکل را حل کنند.
 

 

  سؤالات درس پانزدهم
1 – منابع طبیعی به چند دسته تقسیم می شوند؟

الف. منابع غیرقابل تجدید
ب. منابع تجدید شدنی

2 – مهاجرت چیست؟
عبارت است از جابه جایی مردم از مکانی به مکان دیگر به منظور کار یا زندگی

3 – پرحجم ترین نوع مهاجرت در دهه های اخیر چه نوع مهاجرتی بوده است؟
مهاجرت از روستاها به شهرها

4 – عوامل دافعه و عوامل جاذبه چیست؟

عوامل دافعه یعنی دورشدن از شرایط یا عوامل نامساعد و عوامل جاذبه یعنی اینکه مردم به شرایط یا چیزهایی که دوست دارند جذب می شوند.

5 – حد متناسب جمعیت چیست؟
عبارت است از بهترین تعادل ممکن بین منابع و تعداد جمعیت یک سرزمین  

 



 


 

 

فصل نهم
( درس شانزدهم )

آبها

 
وضعیت کنونی آبهای جهان
مقدار آب موجود در سیاره زمین تقریباً همواره ثابت بوده است. اگر کره زمین را از بالا بنگیرید آن را به شکل کره ای آبی رنگ خواهید دید زیرا بخش اعظم سطح آن را اقیانوس ها و دریاها فراگرفته اند و وسعت خشکی ها بسیار کمتر از آبها است. ازنظر مقدار و حجم 2/97 درصد از آب های موجود در سیاره زمین در اقیانوس و دریاها انباشته شده اند و فقط 8/2 درصد از آبها به شکل رودها، یخچال ها،‌دریاچه ها،‌آب موجود در اتمسفر و آب موجود در خاک ها و آب های زیرزمینی می باشند. انسان برای انجام فعالیت های خود به آب های شیرین نیاز دارد. آب شیرین یعنی آبی که میزان نمک های آن بسیار کم باشد.
آب های اقیانوس ها و دریاها شور هستند و استفاده از آنها مستلزم تصفیه کردن است که این امر نیازمند سرمایه گذاری برای احداث تأسیسات آب شیرین کن می باشد. حجم آب های شیرین در جهان بسیار کم و فقط حدود 8/2 درصد از حجم کل آب های جهان است. مقدار زیادی از آب های شیرین جهان به شکل یخ در یخچال های قطبی و کوهستانی قراردارد.
 
  گردش آب در طبیعت

آب های موجود در کره زمین همواره در حال تغییر شکل اند. این آب ها، حالت مایع ، گاز و جامد به خود می گیرند. مقداری از آب نیز در زمین نفوذ می کند که آب های زیرزمینی را تشکیل می دهد. قدری از آب هم در درون شاخه ها، برگها و تنه و ریشه درختان دخیره می شود. حجم آبی که در هر سال به وسیله گردش آب در طبیعت فراهم می شود 40 هزار کیلومتر مربع مکعب است. انسان با علم و فن امروزی خود می تواند 25 هزار کیلومتر مکعب از این آب را مورد استفاده قرار دهد. ریزش های جوی در همه جای سیاره زمین یکسان نیست و در برخی جاها با زندگی بیشتر از دیگر مکان هاست.
 
 
  وضعیت آب های ایران
 
با توجه به قرارگرفتن ایران در نواحی خشک و نیمه خشک، مقدار بارندگی و حجم آب های ایران به اندازه کافی نیست و ریزش های جوی در همه جا به یک اندازه فرو نمی ریزد. مشکل آب در کشور ما علاوه بر کمبود ریزش های جوی، بالابودن میزان تبخیر است. یعنی بخش اعظم آب های ناشی از بارندگی طی فرآیند تبخیر، بخار شده و از دسترس خارج می شود که آن را تبخیر واقعی می نامند. علاوه بر تبخیر واقعی باید به تبخیر بالقوه توجه کرد. یعنی مقدار آبی که از دسترس باشد به وسیله خورشید تبخیر می گردد. میزان تبخیر بالقوه بیشتر از تبخیر واقعی است زیرا معمولاً آبی که برای تبخیر در محیط وجود دارد، کمتر از توانایی آن محیط برای تبخیر می باشد.
 
 
  محدودیت منابع آب ایران
کشور ایران، با اینکه 1/1 درصد از مساحت خشکی های جهان را به خود اختصاص داده،‌فقط 34 درصد از آبهای موجود در خشکی های جهان را در اختیار دارد. از سوی دیگر در اغلب مناطق ایران، ریزش های جوی اکثراً در فصل بهاری صورت می گیرد که نیاز چندانی به آب برای فعالیت های کشاورزی نیست همچنین ، ریزش های جوی به طور یکسان در کشور فرو نمی بارند و برخی مکان ها بارندگی بیشتر و برخی بارندگی کمتر دریافت می کنند. محدودیت منابع آب و توزیع فصلی نامناسب بارندگی نشان می دهد که ابتدا باید ظرفیت منابع آب های موجود سطحی و زیرزمینی کشور را به خوبی شناسایی و مطالعه کرد تا برنامه ریزی جامه ای برای بهره برداری صحیح از آنها صورت گیرد. مردم ایران زمین، شیوه های جالبی مثل قنات یا کاریز برای بهره برداری از آبهای زیر زمینی ابداع کردند. مردم ایران برای احداث سدها و بندهای متعددی اقدام کرده اند.  
 
  مصارف گوناگون آب در ایران
میزان مصرف سالانه آب را در کشور ما حدود 90 میلیارد متر مکعب برآورد کرده اند. 
 
 
سؤالات فصل نهم (درس شانزدهم)

1 – آب شیرین چیست؟
یعنی آب که میزان نمکهای آن بسیار کم باشد. 
 
 
 
  2– تبخیر واقعی چیست؟
 
بخش اعظم آبهای ناشی از بارندگی طی فرآیند تبخیر، بخار شده و از دسترس خارج می شود که آن را تبخیر واقعی می نامند. 
 
  3 – چرا میزان تبخیر بالقوه بیشتر از تبخیر واقعی است؟
زیرا معمولاً آبی که برای تبخیر در محیط وجود دارد ، کمتر از توانایی آن محیط برای تبخیر می باشد. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

فصل نهم
( درس شانزدهم )

بهره برداری از منابع آب

 

 

بهره برداری نادرست از آب ها

یکی از مهمترین نعمت های خداوند آب است. در استفاده از این منابع باید دقت محل بیشتری از خود نشان دهیم. در بخش کشاورزی، عوامل زیادی سبب به هدر رفتن مقدار زیادی آب در سال می شود. برخی از این عوامل عبارتند از :
آبیاری مزارع در زمان نامناسب هنگام ظهر – غرقابی کردن زمین زراعی و نفوذ دادن آب به اعماق زیاد یعنی آب زیاد دادن به زمین که سبب شود خاک تا عمق زیادی از آب پرشده و فضای خالی آن پرشود. آلودگی آب ها به وسیله سموم دفع آفات گیاهی و یا ریختن کودهای شیمیایی در آب.
تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاها
برای تأمین آب سالم و مناسب کارهای زیر انجام می شود:
1 – کشف منابعی که برای آشامیدن و سایر مصارف مردم مناسب باشد.
2 – جمع آوری آب های سطحی یا بهره برداری از آب های زیر زمینی
3 – تصفیه آب ها برای از بین بردن آلودگی های احتمالی
4 – انتقال آب از محل تصفیه خانه به محل های مصرف (شهر و روستا)
5 – مراقبت از تأسیسات ، کانال ها و لوله های انتقال آب . همه این عملیات به تخصص ، هزینه و زمان نیازمندند. در سال های اخیر افزایش جمعیت شهرها و مهاجرت روستائیان به شهرها، افزایش جمعیت روستاها و توجه بیشتر به امر بهداشت در آن ها سبب شده که نیاز بیشتری به آب آشامیدنی سالم احساس شود. تأمین آب نواحی شهری و روستایی، گاهی سبب کاهش یا محدودیت آب مورد نیاز کشاورزی می شود.
 

 

  بحران آب

روند افزایش جمعیت و گسترش صنایع و نیاز آب برای تأمین غذای بشر سبب شده که آب به عنوان یک عامل حیاتی و به وجود آورنده بحران تلقی شود.
آب های مرزی از گذشته های دور تاکنون سبب ایجاد بحران های سیاسی و بروز جنگ بین کشورها شده اند و مسلماً با تشدید کم آبی طی سال های اخیر، ممکن است باز هم اختلافات قبلی بر سر آب بین کشورها تکرار شود.
 

 

  مصرف بهینه آب

میانگین مصرف سرانه آب در جهان حدود 580 متر مکعب برای هر نفر در سال است. اما متأسفانه این رقم در ایران که کشور کم آبی به حساب می آید. 1300 مترمکعب در سال است. این امر نشان دهنده اتلاف منابع آب و اسراف بیش از حد این منبع حیاتی است. مقدار مصرف سرانه آب لوله کشی آشامیدنی در شهرهای ایران حدود 142 متر مکعب در سال است که از مصرف سرانه برخی کشورهای اروپایی پرآب مثل اتریش، بلژیک شاید از علل این امر آن باشد که متأسفانه در کشور ما از آب آشامیدنی تصفیه شده برای شستشوی اتومبیل و حیات، آبیاری باغچه ها، استحمام، لباس شویی و ... استفاده می گردد در حالی که در بسیاری از کشورها آب آشامیدنی از آبی که به مصارف دیگر می رسد، جداست برای بهره برداری درست از آبهای آشامیدنی، بهداشتی شاید بهترین راه جدا کردن آب آشامیدنی از آب های مصرفی دیگر است. در کشاورزی هم باید از روشهای آبیاری متناسب با محیط استفاده کرد و یا از روش های جدید آبیاری بهره برد تهیه آبهای آشامیدنی، بهداشتی شهرها و روستاها به علت اینکه تصفیه می شوند، بسیارپرهزینه تر از آبهای کشاورزی و صنعتی است.  

 

  روند مصرف آب در صنایع

در ابتدای قرن حاضر،از کل مصارف آب در جهان، فقط حدود 6 درصد به وسیله صنایع مصرف می شود. اکنون این رقم چهار برابر شده. در کشور ما، فقط 5 درصد از کل مصرف آب را صنایع مصرف می کنند. آبی که به مصرف صنایع می رسد معمولاً خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهد، یا گرمای آن زیاد می شود و یا آلودگی شیمیایی میکروبی پیدا می کند. گرمای آب مورد نیاز صنایع را می توان با برج های خنک کننده گرفت و آب را دوباره یا چند باره استفاده کرد. اما رفع آلودگی شیمیایی یا میکروبی نیازمند تخصص و هزینه زیاد است. متأسفانه آبهای آلوده صنعتی به مدت زیادی در طبیعت باقی می مانند و سبب آلودگی محیط زیست یا برهم خوردن اکوسیستم های محل زندگی جانوران و گیاهان مختلف می شوند.


 

 

  آلودگی آب ها

گاه انسان با اعمال نسنجیده خود سبب تغییر آب می شود که به آن آلودگی آب گویند. آلودگی آب شامل تغییرات فیزیکی و شیمیایی و زیستی میکروبی آب است. وارد کردن زباله های صنعیت و خانگی به آب ها، ریختن فاضلاب های صنعتی ، خانگی یا بیمارستانی به آب آلودگی حرارتی آب که از طریق فعالیت های صنعتی بر آب رودها تحمیل می شود. نیروگاه های تولید برق را در این زمینه می توان مثال زد. تولید فلزات و برخی کالاهای صنعتی، وارد کردن سموم و دفع آفات گیاهی و کودهای شیمیایی جیوه، سرب و مواد شیمیایی سمی،‌از خطرناک ترین آلوده کننده های آب هستند و بعضی از عناصر،سال ها در محیط باقی می ماند و حیات جانداران و گیاهان را به خطر می اندازد.

 

 

 

  سؤالات درس هفدهم
1 – بهره برداری نادرست از آبها شامل چه بخش هایی می شود؟

الف . در بخش کشاورزی ب. آبیاری مزارع در زمان نامناسب ج . غرقابی کردن زمین زراعی و نفوذ دادن آب اعمال زیاد د. آلودگی آبها.  

 

  2 – مقدار مصرف سرانه آب لوله کشی آشامیدنی در شهرهای ایران چقدر است؟

 

حدود 142 متر مکعب در سال

 

 

 



تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:بهره برداری از منابع آب, بحران آب,مصرف بهینه آب, روند مصرف آب در صنایع, آلودگی آب ها, | 15:9 | نویسنده : محمدرضا یگانه |
  • فروشگاه اینترنتی
  • عطسه